PROGRAM

SCANDI

24. - 28. januára 2018, celé Slovensko

Scandi je prehliadka severského filmu, ktorá sa zameriava predovšetkým na súčasné filmy. Význam Bergmana pre celú severskú kinematografiu je však dostatočným impulzom ku kurátorskému výberu jeho nejpozoruhodnejších filmov - teda filmov, ktoré medzi svojich osobných favoritov radia dramaturgovia akcie Vít Schmarc a Aleš Stuchlý. Sekcia tak predstaví celkom štvoricu snímok, ktoré patria k ikonickým titulom v bohatom diele Ingmara Bergmana. Sekcia je symbolickým zahájením osláv bergmanovského roku. Nenechajte si ujsť lektorské úvody doc. Martina Ciela v Kine Film Europe, v Bratislave.

Uvedené filmy:

Fanny a Alexander

Jesenná sonáta

Persona

Scény z manželského života

Na Scandi uvidíte samozrejme a už tradične aj najnovšie filmové premiéry z iných severských krajín. Otváracím filmom bude fínske Miami uznávanej režisérky Zaidy Bergroth. Trošku crime, trošku tragi&komi - ale hlavne excelentné ženské výkony a témy. Filmový Scandi noir príde tentokrát z Dánska - Darkland režiséra Fenara Ahmada, ktorý sa štýlovo narodil v Brne [!]. V programe Scandi nájde divák medzi premiérami tiež komediálne drámy Potvora a Tak káže Boh, ako aj portrét špičkovej režisérky Susanne Bier. Ale Bergman to predsa len všetko akosi prirodzene rámcuje. A ako sa často pri Persone hovorí - nie je modernejší a súčasnejší autor ako - Ingmar Bergman.

No a to všetko už tradične komplexne - v najlepších slovenských kinách, na dobrých VOD platformách, v quality TV - Festival Cinema Channel a Film Europe Channel a výnimočne - aj v českej a slovenskej televízii.

4 BERGMANOVE NEDELE V KOŠICKEJ TABAČKE 

Február 2018, Košice

Uvedené filmy:

4. 2. 2018   19:00   Persona

11. 2. 2018   19:00   Scény z manželského života (TV verzia)

18. 2. 2018  19:00   Jesenná sonáta

25. 2. 2018 19:00   Fanny a Alexander

PROJEKCIE BERGMANOVÝCH FILMOV V KINE KLAP NA VŠMU

Marec - Apríl 2018, Bratislava

Projekcie vybraných snímok s lektorskými úvodmi študentami Audiovizuálnych štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU.

Uvádzané filmy:

1. 3.  Štvanica - úvod Erik Binder, poslucháč 2. ročníka magisterského štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií

8. 3.  Kríza - úvod Mária Demečková, poslucháčka 2. ročníka magisterského štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií

15. 3.  Prší nám na lásku - úvod Martin Adam Pavlík, poslucháč 2. ročníka magisterského štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií

22. 3. Loď do Indie - úvod Mária Demečková, poslucháčka 2. ročníka magisterského štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií

5. 4. Prístav - úvod Matúš Oparty, poslucháč 2. ročníka magisterského štúdia v Ateliéri scenáristickej tvorby

12. 4. Väzenie - úvod Martin Adam Pavlík, poslucháč 2. ročníka magisterského štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií

26. 4. Smäd - úvod Matúš Oparty, poslucháč 2. ročníka magisterského štúdia v Ateliéri scenáristickej tvorby

4.5. Hudba v temnotách - úvod Erik Binder, poslucháč 2. ročníka magisterského štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií


FANNY A ALEXANDER V SND

Marec - Apríl 2018, Bratislava

Kultový film slávneho švédskeho režiséra v posledných sezónach oslnil v javiskovej verzii divákov v národných divadlách v Kodani aj v Štokholme a pred dvoma rokmi zožal ovácie aj v USA. Švédsko na počiatku 20. storočia. Veľká rodinná sága nazeraná očami dvoch detských hrdinov - brata a sestry. Svet divadla s jeho slobodou, otvorenosťou, idealizmom a vášňou je konfrontovaný s askézou, mystikou a prísnymi pravidlami. Plejáda farebných, sociálne, generačne a názorovo rozmanitých postáv je šťavnatým, sýtym orlojom prežitých osudov ľudí, ktorí sa nevzdávajú, lebo sú si blízki. Prežívajú, ba oslavujú život vo všetkých jeho sladkobôľnych podobách. Pragmatizmus kontra fantázia. Askéza kontra tolerancia. Veľké plátno príbehov, ktoré si zaslúžia vzkriesenie, aby sme lepšie chápali aj my sami seba.

Inscenácia získala cenu Dosky 2016 v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny 2015/2016.

Petra Vajdová získala cenu Dosky 2016 v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2015/2016 za postavu Emílie Ekdahlovej.

Richard Stanke získal cenu Dosky 2016 v kategórii Najlepší mužský herecký výkon sezóny 2015/2016 za postavu Biskupa Eduarda Vergérusa.

Martin Kotúček získal cenu Dosky 2016 v kategórii Najlepší kostým sezóny 2015/2016.

    BERGMAN A ŽENY & BERGMAN 100 - filmová prehliadka SNG 

    30. Máj - 27. Jún 2018, Bratislava

    BERGMAN A ŽENY v rámci projektu BERGMAN 100 pri príležitosti 100. výročia narodenia režiséra.

    Kurátorka prehliadky a úvody pred projekciami: Petra Hanáková

    Odporúčame pre divákov od 15 rokov

    Ingmar Bergman (1918 - 2007) je jednou z najkomplexnejších osobností dejín svetovej kinematografie. Jeho tvorba je na jednej strane silne autorská, teda akosi zvláštne dostredivá, na druhej strane však veľmi bohatá - tematicky, žánrovo i štylisticky neobyčajne pestrá. Festival BERGMAN 100 je jedinečnou príležitosťou k hlbšiemu poznaniu aj menej známych bergmanovských polôh. Pri spolupráci viacerých inštitúcií má každá možnosť zvoliť si svoj pohľad na Bergmana, svoj tematický fokus.

    Kolekcia filmov, ktorú predstavíme v Berlinke, zdôrazní ženské hľadisko Bergmanových filmov. Vo výbere s názvom BERGMAN A ŽENY uvedieme tituly určované subjektivitou ženského sveta, kde i trápenia sú, takpovediac špecificky ženské.

    Hoci býva Bergman často obviňovaný z vampirizmu či exploatácie žien/herečiek, vďaka opakovanej spolupráci s identickými interpretkami (Eva Dahlbeck, Ingrid Thulin, Harriet Andersson...) a poznaniu ich potenciálu, podarilo sa mu nakrútiť niekoľko neobyčajne jasnozrivých feministických diel.

    Filmy uvedieme v rámci kolekcie chronologicky s úmyslom ukázať aj štylistický vývoj Bergmana (počnúc ešte viac-menej tradicionalistickým filmom Čakajúce ženy až po hranične existenciálne vyprázdnené Mlčanie). Výber uzavrieme dvojicou diskusných dokumentov, v ktorých kľúčové herečky a herci rozkrývajú intimitu svojej spolupráce s Bergmanom.

    Uvedené filmy:

    Streda 30. 5. / 20.00 Čakajúce ženy 

    Streda 6. 6. / 20.00 Sny žien 

    Streda 13. 6. /20.00 Pred úsvitom 

    Streda 20. 6. / 20.00 Mlčanie 

    Streda 27. 6. / 20.00 Ženy a Bergman 

                                        Muži a Bergman 

    Projekcie vybraných snímok s lektorskými úvodmi kurátorky Petry Hanákovej.

    ART FILM FEST KOŠICE

    15. - 23. 6.2018

    Medzinárodný filmový festival ART FILM FEST zaradil do programu pripravovaného 26. ročníka (15. - 23. jún) samostatnú sekciu venovanú velikánovi svetovej kinematografie Ingmarovi Bergmanovi - v roku, kedy si celý kultúrny svet pripomína sto rokov od narodenia švédskeho fillmového génia. 

    Uvedené filmy:

    • Hostia večere pána
    • Mlčanie
    • Smäd
    • Úsmevy letnej noci

    20. júna sa Art Film Festu zúčastnil aj syn Ingmar Bergman mladší.

    Reportáž z návštevy si môžete pozrieť v Kinosále TV JOJ po kliknutí na odkaz nižšie:

    Viac informácií o festivale, sekciách a ocenených filmoch nájdete na oficiálne stránke:

    HVIEZDNE NOCI, 

    POCTA: INGMAR BERGMAN

    16. - 19. 8. 2018, Bytča

    Ingmar Bergman bol mýtus. Mnohými adorovaný, mnohými ofrflaný. Jeho meno je to, čo počujete, keď sa niekde rozprávajú dvaja milovníci filmov a pridávajú k nemu prívlastky ako najlepší, najtalentovanejší, najgeniálnejší. Hoci doba, keď bol bezvýhradne obdivovaný je dávno preč a mnohé generácie prehodnotili jeho prínos, stálne mu nemožno uprieť, že po sebe zanechal mamutie dielo a stvoril filmy, ktoré sa navždy zapísali do dejín svetovej kinematografie. Filmy, ktoré rezonovali nielen v dobe svojho vzniku, ale aj po desaťročiach stále pohlcujú nielen nové generácie milovníkov filmového umenia ale aj iných filmových tvorcov. Bergman je inštitúcia, Bergman je dedičstvo, ktoré sa nedá prehliadať, lebo je tu s nami ako antická architektúra a obrazy renesančných maliarov.

    Každý sa okolo jeho tvorby chtiac nechtiac obtrie. Každý raz podľahne zvedavosti pozrieť, čo to točil ten miliónkrát skloňovaný Bergman. Dostať sa k nemu nie je vždy jednoduché, preniknúť dnu do univerza jeho postáv nie je dovolené každému a aj pre tých, ktorým sa to podarí to zvykne byť poriadna fuška. Bergman a jeho filmy nie sú v žiadnom prípade filmy ako ich pozná mainstreamové publikum a pre priemerného konzumenta komerčnej kinematografie býva zväčša prvý kontakt s tvorbou tohto švéda omračujúci. U väčšiny z nich po dopozeraní prvého filmu (ak sa im to vôbec podarí) prevláda pocit: "V živote si už nikdy žiadny Bergmanov film nepozriem!" Vyhrajú však tí, ktorí hneď nezapudia ten zvláštny pocit, aký im leží v žalúdku ešte pár dní po dopozeraní filmu, núti ich v myšlienkach neustále sa k nemu vracať a to aj napriek tomu, že pozeranie daného filmu im nespôsobilo klasické emočné potešenie, aké zažívajú pri pozeraní obyčajných či priemerných filmov. Vyhrajú tí, ktorý dajú Bergmanovi druhú šancu a pokúsia sa znova preniknúť do toho malého sveta plného vyhranených postáv a najvnútornejších emócií.

    Tí, ktorí sa pustia s Bergmanom do polemiky o existencii Boha, tí, ktorí sa spolu s ním vydajú na nekonečnú jazdu po psyché ľudskej bytosti, tí, ktorí sa spolu s ním pokúsia odpovedať na otázky o morálke a ktorí sa spolu s ním nebudú báť pozrieť až na dno ľudskej duše. Odmenou pre tento typ fanúšikov budú desiatky filmov, z ktorých je každý iný a predsa sú všetky rovnaké.

    Pozerať bergmanovky je dobrodružstvo. Stále kráčate ďalej a Bergman znova rozohráva tú istú partiu, kladie tie isté otázky a vy sa neviete nasýtiť, pretože jeho filmy bez toho aby dávali jednoduché odpovedie hovoria o nás ľuďoch tak veľa. Čo sa týka spracovania témy človeka a jeho psychológie, v svetovej kinematografii Bergman zrejme nemá konkurenciu. Od počiatku svojej kariéry dokázal fascinovať svojimi postavami. Nikto predtým im nedal takú hĺbku, nejednoznačnosť a surovosť ako Bergman. Za všetko hovorí historka spojená s režisérom Jean Luc-Godard-om, ktorý po tom ako videl jeho ranný film Leto s Monikou vybehol z kina a kričal: "Bergaman stvoril ženu!" Toto je pocit, aký majú pri pozeraní bergmanoviek stále noví a noví diváci. Jeho postavy a obzvlášť ženy sú vykreslené tak precízne a realisticky, že to musel byť šok nielen pre vtedajších návštevníkov kina aj pre tých, ktorý objavujú čaro Bergmana v súčasnosti.

    14. júla tento rok uplynie presne 100 rokov od narodenia Ingmara Bergmana a to je ten pravý čas vytiahnuť na svetlo niečo z jeho zbierky. V našom výbere sme sa rozhodli neuvádzať žiadne z jeho najslávnejších diel. Práve naopak, vybrali sme tie menej známe, ktoré však nijako nezaostávajú, o to viac sú príznakom jeho tvorivej geniality a vystihujú základné témy, ktorými sa celý čas zaoberal. Najviac by sme chceli upozorniť práve na Leto s Monikou - formálne dokonalé dielo stojace na pomedzí rannej a strednej éry Bergmanovej tvorby, modelový komorný príbeh a parafráza biblického príbehu o Eve a Adamovi. Do sekcie sme v rámci Bergmanových historických diel zaradili aj Prameň panny. Príbeh inšpirovaný severskou legendou poňal autor ako pojednanie o pomste a samozrejme v ňom rozvíja aj svoju kmeňovú tému "mlčania boha". Hostia večere Pána patria do trilógie, v ktorej sa režisér definitívne vyrovnal s náboženskou otázkou. Tento film uvádzame aj preto, že bol jeden z troch, ktoré sám Bergman považoval v rámci vlastnej filmografie za svoje obľúbené. Výber uzatvoria dva filmy - Ako v zrkadle a Hanba. Oba ako ukážky neskutočného talentu režiséra viesť hercov, ktorí pod jeho vedením predvádzajú neopakovateľné herecké výkony. Jeho dvorná Harriet Andersson v Zrkadle a Max von Sydow a Liv Ullmann v Hanbe.

    BE2CAN

    26.9. - 2.10. 2018, celé Slovensko

    Tematická sekcia Be2Can sa zameria na vzťah Ingmara Bergmana s nejvýznamnejšími európskymi festivalmi a preskúma postavenie jeho filmov v dramaturgii festivalov v Berlíne a Cannes, podobne ako ich dobový prínos pre európsku kinematografiu. Okrem projekcií siedmych filmov budú prebiehať aj prednášky a odborné úvody.

    Uvádzané filmy:

    KADU

    23. - 25. Október 2018, Bratislava, Praha

    Kabinet audiovizuálnych divadelných umení "Ingmar Bergman a jeho odkaz"

    5.ročník Kabinetu audiovizuálnych divadelných umení sa bude v 2018 venovať odkazu diela svetoznámeho divadelného režiséra, scenáristu a spisovateľa Ingmara Bergmana pri príležitosti 100. výročia jeho narodenia s fokusom na slovenské divadlo, film a literatúru.

    Formou prednášok, workshopov, projekcií, ukážok z jeho filmových diel, záznamov divadelných inscenácií a dokumentárnych filmov priblíži tvorbu I. Bergmana predovšetkým študentom bratislavských stredných a vysokých umeleckých škôl, ale aj širokej verejnosti, či nadšencov umenia.

    Ako hostí seminár prinesie renomovaných domácich i zahraničných odborníkov na Bergmanovo dielo, predovšetkým z Bergmanovho inštitútu vo Stockholme, účasť prisľúbil jeho riaditeľ pán Jan Holmberg.

    Garantom projektu je významná prof. Zuzana Gindl-Tatárová, ArtD., dramaturgička a scenáristka, pedagogička Filmovej a televíznej fakulty VŠMU a držiteľka prestížneho medzinárodbého ocenenia za najlepšieho filmového pedagóga roku 2014- CILECT Teaching Award. Od roku 2005 je členkou kinematografického fondu Eurimages, kde reprezentuje Slovensko.


    Filmotéka Kina Lumière - SFÚ

    November - December 2018, Bratislava

    Pri príležitosti 100. výročia narodenia jednej z najvplyvnejších osobností v oblasti filmovej réžie v 20. storočí - Ingmara Bergmanana pripravila Filmotéka v Kine Lumière - Kine Slovenského filmového ústavu na jeseň tohto roku programový cyklus venovaný tvorbe Ingmara Bergmana. 

    Vo filmoch Ingmara Bergmana môžete sledovať motív podvojnosti. Objavujú sa v nich rôzne dvojice prvkov, ktoré vstupujú do pozoruhodných komplexných a dynamických vzťahov. Často ide o antagonizmus (protiklad, konflikt), ktorý tvorí dramatické jadro filmu. Týmito dvojicami môžu byť muži a ženy, rodičia a deti, umenie a život, život a smrť, divadlo a film, viera a neviera, zdravie a choroba, sen a skutočnosť (...), pričom v jednotlivých filmoch sa môžu paralelne objavovať aj viaceré z nich. V kurátorskom výbere filmov zaradených do programového cyklu pôjde o vytvorenie takých dvojíc Bergmanových filmov, ktoré budú reflektovať práve motív podvojnosti.

    Vo Filmotéke uvedú počas niekoľkých týždňov vždy v stredu a v piatok Bergmanove filmy podľa tohto kľúča. Celkovo pôjde o výber 6 - 10 filmov (teda 3 - 5 dvojíc). Kurátorom výberu bude Rastislav Steranka, kurátor Filmotéky. Program upresníme.

    Ingmar Bergman/ Matúš Bachynec: NEVERA

    Premiéra 12.12.2018 - Štúdio 12, Jakubovo nám. 12 - Divadelný ústav 

    Bergmanova Nevera je pôvodne filmová poviedka s autobiografickými prvkami, ktorej divadelnú adaptáciu pripravuje KADU - Kabinet audiovizuálnych divadelných umení, o.z. v spolupráci s Divadelným ústavom na javisku Študia12, kde budú prebiehať aj reprízy.

    Nevera prináša rozporuplný vzťah muža a ženy, tzv. manželský trojuholník. Cieľom režiséra a autora dramatizácie Matúša Bachynca je zamerať sa na psychologickú drobnokresbu charakterov a zložitých vzťahov tohto komorného príbehu. Účinkujú: Marta Maťová / Marianne, Viliam Hriadeľ / Bergman a ďalší.

    Inscenácia je určená širokému diváckemu spektru, obzvlášť milovníkom psychologického divadla, Bergmanovým nadšencom, ale i študentom stredných a vysokých umeleckých škôl.

    Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.